Het succes van Cool Blue

het succes van cool blue

Consumentenelektronica is een zeer populaire branche met enkele grote spelers in deze markt. Mediamarkt is daarbij misschien wel de bekendste winkel op het gebied van consumentenelektronica. Maar ook het bedrijf Coolblue krijgt steeds meer naamsbekendheid. Coolblue is inmiddels een gevestigde naam en een bedrijf dat nog volop groeit. Hoewel Coolblue ook fysieke winkels heeft, is het vooral gericht op online verkoop. 

Hoe het begon

De oprichting van Coolblue startte in 1999 door drie zakenmannen, Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. De naam Coolblue is ontleend aan de inmiddels failliete concurrent Hot-Orange. Dit was de pionier op het gebied van e-commerce, die als kenmerk had dat de dienstverlening werd uitbesteed aan derde partijen en geen klantendienst was. Coolblue wilde met de keuze voor deze naam juist uitstralen dat ze het tegenovergestelde waren van Hot-Orange. Coolblue zou alles in eigen beheer doen en de klantendienst moest de beste van Nederland worden. Wel was het zo dat Coolblue nog een volledig ander bedrijf was dan zoals we het bedrijf vandaag de dag kennen. Coolblue hanteerde de nichestrategie, wat inhoudt dat alle consumentenelektronica strikt gescheiden en via diverse webshops verkocht werd. Laptops werden verkocht via het domein Laptopshop.nl en MP3-spelers via MP3man.nl. Het aantal verschillende webshops was in 2016 opgelopen tot 319 stuks. Pas in 2018 werd er van de nichestrategie afgestapt en werden alle producten via het domein Coolblue.nl verkocht. Ondertussen heeft Coolblue tien fysieke vestigingen geopend, waarvan drie in België.

Het distributiecentrum van Coolblue

Coolblue heeft winkels in de steden Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Utrecht, Tilburg, Arnhem en Den Haag. In België in de steden Zaventem, Kortrijk en Lochristi. Verder staat het hoofdkantoor in Rotterdam en staan er distributiecentra in Tilburg en Capelle aan den IJssel. Het distributiecentrum in Tilburg werd in 2013 geopend en omvatte een oppervlakte van 13.000 m². Dit werd in 2015 uitgebreid naar 22.000 m². Sinds 2017 is het 

distributiecentrum dusdanig uitgebreid, dat het tot één van de grootste magazijnen van Nederland behoort, met een oppervlakte van 88.000 m². Vorig jaar heeft Coolblue het dak van dit twintig voetbalvelden grote distributiecentrum bedekt met zonnepanelen. Hierdoor is dit het grootste zonnedak van Nederland. Hiermee wordt energie opgewekt voor het gehele distributiecentrum en wordt ook energie geleverd voor alle fysieke Coolblue-winkels. 

Toekomst

De naamsbekendheid van Coolblue blijft groeien en daarmee blijft de organisatie ook groeien. Vijf jaar na de start van Coolblue behaalde het bedrijf al een voorzichtige omzet van 16,4 miljoen euro. In 2010 werd de 100 miljoen al bereikt. In 2017 werd de kaap van 1 miljard omzet behaald, met een omzet van 1,2 miljard euro. Hoewel de omzet in 2018 minder spectaculair was, groeide de omzet toch nog met 13 procent. Dalende omzetten heeft het bedrijf nog niet meegemaakt en zoals het er nu naar uitziet zal dit de komende jaren ook niet gebeuren. Coolblue heeft definitief haar naam in Nederland en België gevestigd.