• Nieuws
  • Blog
  • Waarom verder ‘zoeken’ dan de zoekmachine soms loont

Waarom verder ‘zoeken’ dan de zoekmachine soms loont

Google

- partnerbijdrage -

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Denk je aan informatie zoeken op internet, dan denk je bijna altijd aan Google. In Nederland heeft Google bijna de gehele markt in handen. Eind vorig jaar is het aandeel van Google zelfs nog met 3% gegroeid ten opzichte van zoekmachines als Bing en Yahoo.

zoekmachine gebruik

Statistieken gebaseerd op Q4 2018 (diverse bronnen)

Inmiddels heeft Google 93,78% van de markt in handen op Desktop. Op een smartphone is het zelfs bijna 100%(!) inmiddels. Logisch dus dat de eerste kennismaking met een bedrijf, met een product of dienst voor velen begint in Google.

Zoekmachine optimalisatie is een vak

Overal om je heen zie en hoor je uitingen van bedrijven die jou proberen te overtuigen van een aankoop bij het bedrijf. Zelfs je tanden poets je al met een reclameboodschap, er staat namelijk op elke tandenborstel een merk. En die tandpasta? Die heb je ook ooit aangeschaft en misschien was je daarbij wel gevoelig voor een bepaalde aanbieding. Zowat elke klantreis of customer journey start in Google. Je bent wat aan het Googlen of je hebt een noodzaak en voor je het weet ben je op zoek naar een oplossing voor jouw ‘probleem’.

Google zorgt er elke keer weer voor dat de resultatenpagina zo relevant mogelijke websites toont op basis van jouw ingevulde zoekopdracht. Maar, onthoud wel dat bedrijven er alles aan doen om hoger en bovenaan te komen in Google. Je kunt het bijna zien als een stukje manipulatie.

Dat klinkt negatief en natuurlijk is het niet altijd zo zwart wit te schetsen. Toch moet je je bewust zijn dat bedrijven er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jij bij hun bedrijf uitkomt als je iets zoekt. Bedrijven maken hiervoor gebruik van zoekmachine marketing om dit te bereiken. Zoekmachine marketing – Search Engine Marketing (SEM) – is de verzamelnaam voor alle marketing die je inzet als bedrijf om hoger en bovenaan in de resultatenpagina te komen van de zoekmachine. Zoekmachine marketing bestaat uit twee marketingmiddelen die bedrijven inzetten. Aan de ene kant heb je hiervoor zoekmachine adverteren - ook wel SEA genoemd - en aan de andere kant zoekmachine optimalisatie - ook wel SEO genoemd. Voor zoekmachine marketing gebruiken bedrijven vaak een expert of maken zij gebruik van een online marketing bureau die hen hierin ondersteunt. Een SEO specialist inhuren is zonder twijfel een goede investering.

In Google Ads wordt met pakkende advertentie teksten getracht om jou tot die aankoop over te halen. Voor de organische resultaten worden artikelen geschreven en er wordt rekening gehouden met zoekwoorden en het optimaliseren van de website. Dit wordt gedaan door een SEO expert. Een persoon die weet dat hij (of zij) voor resultaat aan honderden knoppen moet draaien, maar die ervoor zorgt dat jij wilt klikken op de resultaten in de zoekmachine resultatenpagina.

Maar hoe weet jij nu als gebruiker hoe je kunt bepalen of een website voor jou geschikt is? Daarvoor kun je zowel gebruik maken van Google als van externe websites als reviewspot.nl.

Staat jouw zoekwoord in de omschrijving?

Stel je zoekt op ‘rode hardloopschoenen’, dan krijg je in de zoekmachine allerlei websites te zien. Hoe weet je nu welke relevante informatie vertoont? De eerste resultaten in de zoekmachine zijn Google Ads advertenties. Deze kun jij herkennen aan het woord ‘adv’ ervoor. Bovendien zul je als je op producten zoekt vaak ook aan de rechterkant de Google Shopping advertenties ontdekken. Hierbij staat de term ‘Gesponsord’.

advertenties herkennen zoekmachine s

Deze eerste getoonde resultaten zijn dus advertenties via Google Ads. Dit betekent dat bedrijven Google betalen om hier te staan. Daaronder vind je de organische resultaten. Het mooie is dat Google jou als gebruiker de beste ervaring wil bieden. Daarom maakt Google jouw zoekwoorden altijd dikgedrukt indien deze voorkomen in de omschrijving.

organische zoekresultaten

Dit geeft je wellicht al wat richtlijnen, wat betreft de informatie die je naar verwachting zult gaan vinden op de website. Onthoud wel, dat deze informatie (de beschrijving) geschreven is door een SEO expert. Ondanks dat Google websites ‘leest’ met robots (bots) kunnen deze beschrijvingen misleidend werken. Belangrijk is dan ook dat je zelf altijd actief blijft zoeken naar meer informatie. Reviews zijn hierbij onmisbaar, deze kunnen nauwelijks beïnvloed worden door SEO specialisten en online marketing bureaus.

Reviews op Google en op externe websites

Wil jij er zeker van zijn dat je bij een betrouwbare website een aankoop gaat doen, let dan op de review mogelijkheid die in de zoekmachine vertoond wordt.

review sterren in zoekmachine google

Zoek je op ‘rode hardloopschoenen’ dan zie je dat bij Bol.com 19.511 reviews zijn achtergelaten met een beoordeling van vier van de vijf sterren. Dat is een flink aantal en een nette score. Niet alle websites zijn geoptimaliseerd om hun score in de zoekmachine te vertonen. Door met structured data review-informatie aan je site toe te voegen, krijg je deze opvallende sterren. Op bijna elke site kun je dit implementeren, maar hiervoor heb je wel vaak hulp nodig van een zoekmachine expert. Als consument is het daarom ook belangrijk dat je reviews leest die NIET in Google te vinden zijn. Dus via websites als ReviewSpot, Feedbackcompany of Tweakers. Zo weet je zeker dat jij een aankoop doet bij een bedrijf dat betrouwbaar is. Daarnaast blijft Google zich natuurlijk ontwikkelen en zul je steeds relevante producten en diensten ontdekken in de zoekmachine. De gebruiker is voor Google het allerbelangrijkste, dus een slechte ervaring in Google betekent misschien wel dat je overgaat naar een andere zoekmachine. Google zal er daarom alles aan doen om jou de ervaring te geven die bij jouw zoektocht past.