We bestellen steeds meer bij Europese webwinkels

Europese webwinkels (buiten Nederland) hebben in het tweede kwartaal van 2019 een recordomzet behaald, namelijk bijna een half miljard euro. Dat is 19% meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit meldt het CBS. Uit deze flinke stijging blijkt dat Nederlanders dus steeds meer online bestellen buiten Nederland.

Als consument ben je je er overigens niet altijd van bewust dat je bij een buitenlandse webwinkel bestelt. Zo zijn bijvoorbeeld Zalando en About You geen Nederlandse bedrijven, maar hebben wel een Nederlandstalige website en een .nl-domeinnaam.

internetverkopen door eu


(bron: Centraal Bureau voor de Statiskiek, cbs.nl)

De omzet van Nederlandse webwinkels is ook flink gestegen

De internetverkopen van Nederlandse webwinkels waren in het tweede kwartaal van 2019 ruim 18 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is een vergelijkbare omzetstijging als bij de Europese webwinkels.

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

Het marktaandeel van Europese webwinkels binnen de Nederlandse winkelsector is echter nog relatief klein. Een kleine 2 procent van de totale omzet van de detailhandel ging vorig jaar naar Europese webshops, aldus het CBS.